کد مطلب:312404 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:261

عباس خیرخواه حسین
امام صادق (ع) در دو بخش از این زیارت، گواهی بر خیرخواهی و ناصح بودن عباس (ع) می دهد. اول: «اشهدلك بالتسلیم و التصدیق و الوفاء و النصیحة لخلف النبی المرسل و السبط المنتجب». دوم: «اشهد انك قد بالغت فی النصیحة».

گذری كوتاه به زندگی عباس (ع) شواهد فراوانی بر این خصلت عباس (ع) به دست می دهد. او در پاداش خیرخواهی خود بر این جایگاه فراز آمده است كه رسول خدا (ص) فرمود:

ما نظر الله الی ولی یجهد نفسه لامامه بالطاعة و النصیحة الا كان معنا فی الرفیق الاعلی [1] .



[ صفحه 295]



خداوند به هر بنده ای نظر كند كه برای اطاعت و خیرخواهی امام خویش می كوشد، آن بنده در حضرت «رفیق اعلی» با ما خواهد بود.

این است كه امام صادق (ع) برترین و بیش ترین پاداش ها و والاترین جزاها را برای عباس (ع)، به خاطر یاری امام حسین (ع)، وفا به پیمان با او و پیروی از او می خواهد [2] .

و این گونه پاداش، نصیب اوست. چرا كه پاداش باید متناسب و مطابق عمل باشد و عباس (ع) كه برترین و والاترین ناصحان و خیرخواهان امام حسین (ع) است، باید پاداشی برتر و افزون تر از دیگر ناصحان حسینی (ع) نیز دریافت كند [3] از سوی دیگر، دشمنان ابوالفضل (ع) به همین نسبت باید به نهایت نفرین و عذاب خداوند گرفتار شوند.

آنان كه حق عباس (ع) را پاس نداشتند و حرمت او را رعایت نكردند، آنان كه او را از دستیابی به آب باز داشتند، هر كدام به گونه ای در شهادت عباس (ع) نقش داشته اند و خداوند دردناك ترین عذاب ها را نصیب آنان خواهد كرد.


[1] بحارالانوار، ج 33، ص 528.

[2] برگرفته از: «فجزاك الله افضل الجزاء و اكثر الجزاء و أفر الجزاء و أوفي الجزاء ممن وفي ببيعته و استجاب له دعوته و اطاع ولاة امره».

[3] بخش هايي از اين زيارت مانند: «قلبي مسلم لكم و تابع»، «و انا لكم تابع»، «و نصرتي لكم معدة»، «فمعكم معكم لامع عدوكم»، «اني بكم و بايابكم من المؤمنين»، «و بمن خالفكم و قتلكم من الكافرين»، مانند بخش هايي از زيارت امامان معصوم (ع) همچون «زيارت جامعه ي كبيره» است. اين تشابه و همساني، گوياي جايگاه عباس (ع) و نزديكي او به مقام امامان (ع) است.